Eind december vinden in de Jaarbeurs in Utrecht vier theaterconcerten plaats met muziek van Marco Borsato, maar opvallend genoeg zonder de zanger zelf. Ondanks de ophef rond zijn persoon blijft er een grote vraag naar zijn muziek. De organisatie van de concerten ligt in handen van Hillenaar Events, onder leiding van Mike Leegwater. Volgens Leegwater is er een ‘grote behoefte’ aan de hits van Borsato, ondanks de negatieve publiciteit waar de zanger recentelijk mee te maken heeft gehad.
De concerten, die plaatsvinden op 26, 27, 28 en 30 december, worden uitgevoerd door een groep van topmuzikanten en vier vocalisten. De namen van de vocalisten zijn nog niet bekendgemaakt, maar er wordt verwacht dat zij de klassiekers van Borsato op indrukwekkende wijze zullen vertolken. Het is interessant om te zien hoe zijn muziek, ondanks de huidige controverse, nog steeds zo’n sterke aantrekkingskracht heeft op een groot publiek. Dit geeft aan dat er een scheiding lijkt te bestaan tussen de artiest als persoon en zijn muziek, een fenomeen dat vaker voorkomt in de entertainmentwereld.
Marco Borsato verdween uit het publieke leven na beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag, met name in verband met zijn rol als jurylid bij het programma *The Voice of Holland*. De klachten die tegen hem werden ingediend met betrekking tot het programma zijn uiteindelijk geseponeerd, maar dit heeft zijn publieke imago blijvend aangetast. Daarnaast loopt er nog een ander strafrechtelijk onderzoek naar Borsato, waarin hij wordt beschuldigd van ongepast gedrag tegenover een minderjarig meisje.
Ondanks deze beschuldigingen en de publieke val van de zanger, blijven zijn fans trouw aan zijn muziek. Het is duidelijk dat de muziek van Borsato voor velen nog steeds emotionele waarde heeft. Zijn hits, waaronder klassiekers zoals *Dromen zijn bedrog* en *Rood*, hebben hun plek in de Nederlandse muziekhistorie verankerd, en deze concerten bieden zijn fans de kans om de muziek opnieuw te beleven, maar dan in een nieuwe context zonder zijn directe betrokkenheid.
Voor de organisatie van Hillenaar Events was het wellicht een strategische keuze om Borsato’s muziek in de spotlight te blijven zetten zonder hemzelf erbij te betrekken. Dit voorkomt mogelijke controverse tijdens de shows en maakt het tegelijkertijd mogelijk om tegemoet te komen aan de vraag van de fans. Dit laat zien hoe sterk zijn muziek op zichzelf staat, onafhankelijk van de artiest zelf.
Het feit dat deze concerten plaats zullen vinden zonder Marco Borsato zelf, markeert een interessante ontwikkeling in de muziekwereld. Het schept een nieuw precedent voor hoe artiesten en hun werk worden benaderd in tijden van controverse. Terwijl de persoon achter de muziek in opspraak komt, blijft het creatieve product voortbestaan en wordt het door een nieuwe generatie muzikanten tot leven gebracht. Dit roept de vraag op: kan muziek op zichzelf blijven voortleven zonder de artiest erbij, vooral wanneer deze in ongenade is gevallen?
De shows beloven een unieke beleving te worden voor fans die graag nog eens willen genieten van de bekende nummers, maar zonder de schaduw van Borsato’s huidige situatie. Het is een nieuw hoofdstuk voor zowel de concertbezoekers als de mensen achter de schermen. Hoe deze concerten ontvangen zullen worden, valt nog af te wachten, maar de verwachting is dat er genoeg animo is onder het trouwe publiek van de gevallen zanger.