De populariteit van elektrische fietsen en fatbikes neemt snel toe in Nederland. Dit heeft echter geleid tot enkele veiligheidskwesties, met name met betrekking tot het opvoeren van de fietsen om hogere snelheden te bereiken dan wettelijk toegestaan. Ongevallen en risicovolle situaties hebben de aandacht gevestigd op dit probleem, wat recentelijk heeft geleid tot ingrijpende maatregelen door scooterwinkels en de overheid.
Scooterwinkel La Souris heeft aangekondigd dat ongeveer 3000 fatbikes van het type V20, geproduceerd door QMWheels, terug worden geroepen. Dit komt doordat de fietsen gemakkelijk te manipuleren zijn, waardoor ze sneller kunnen rijden dan de toegestane 25 kilometer per uur. Om dit probleem te verhelpen, biedt La Souris een software-update aan die de fietsen minder eenvoudig op te voeren maakt.
Eigenaars van deze fatbikes kunnen hun voertuigen naar een van de winkels van La Souris brengen voor deze update. Volgens Armando Muis, de eigenaar van La Souris, duurt het doorvoeren van de software-update slechts vijf minuten. Mocht tijdens het updaten blijken dat de motor te krachtig is, zal La Souris deze kosteloos vervangen.
Het probleem van opgevoerde fatbikes is niet nieuw. Eerder onderzoek van RTL Nieuws toonde aan dat de snelheidsbegrenzers op deze fietsen eenvoudig te omzeilen zijn. Dit heeft geleid tot gevaarlijke verkeerssituaties en ongevallen, vooral omdat de fietsen populair zijn onder jongeren. De Tweede Kamer heeft dan ook gepleit voor de invoering van een minimumleeftijd voor fatbike-gebruik.
De terugroepactie zal naar verwachting twee tot drie maanden duren en La Souris schat de kosten al snel op een ton. Hoewel de software-update het opvoeren moeilijker maakt, blijft het mogelijk om de snelheid van de fietsen te verhogen. Zelfs met een motor van maximaal 250 watt kan de snelheid nog worden opgevoerd tot ongeveer 30 kilometer per uur. Fatbikes met krachtigere motoren kunnen daardoor als brommer worden geclassificeerd volgens de wet.
Onlangs heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) 1100 fatbikes van La Souris in beslag genomen wegens veiligheidsproblemen. Muis benadrukt echter dat de software-update niet in directe opdracht van de ILT wordt uitgevoerd en dat La Souris al bezig was met de terugroepactie voor de inbeslagname plaatsvond. De ILT heeft geen verdere uitspraken gedaan over de actie van La Souris.
Muis geeft tevens aan dat La Souris maandelijks ongeveer 4000 fatbikes verkoopt. Hoewel hij de problemen met fatbikes erkent, beweert hij dat La Souris niet de hoofdoorzaak is en dat de fabrikanten verantwoordelijk zijn voor gebrekkige kwaliteitscontroles.
De kwestie rondom de veiligheid van fatbikes blijft een actueel probleem. Hoewel de software-update van La Souris de kans op opvoeren verkleint, blijft het mogelijk om de fatbikes harder te laten rijden. Dit betekent dat het probleem nog niet volledig is opgelost. De discussie over de regelgeving en veiligheid van fatbikes zal ongetwijfeld blijven bestaan.
La Souris zet ondertussen de terugroepactie voort en blijft de fietsen aanpassen om veiligheidsproblemen te beperken. Of deze maatregelen voldoende zullen zijn om toekomstige problemen te voorkomen, blijft afwachten. De vraag blijft hoe de industrie en de wetgeving zich zullen aanpassen aan deze relatief nieuwe vorm van vervoer. La Souris probeert intussen hun verantwoordelijkheid te laten zien door proactieve stappen te ondernemen.
Vond je dit een interessant artikel? Deel het op facebook met je vrienden en familie.