Als je deze zomer naar of door Frankrijk reist, is het belangrijk om te weten dat er sinds vorig jaar enkele snelwegen zijn waar je ‘onzichtbaar’ tol moet betalen. Dit betekent dat je niet meer hoeft te stoppen bij een tolpoort voor een ticket, maar dat brengt wel bepaalde risico’s met zich mee. Als je de betaling niet op tijd regelt, kun je een boete krijgen. Hoe herken je deze onzichtbare tolwegen en hoe betaal je op de juiste manier?
De reden voor deze minder zichtbare manier van tol betalen is positief. Door de tolpoorten weg te halen, verbetert de doorstroming van het verkeer. “Zulke poorten veroorzaken vaak files of onveilige situaties. Minder stilstaan betekent ook een lager brandstofverbruik,” zegt Mich Vergauwen, woordvoerder van mobiliteitsorganisatie VAB.
Het idee van ‘flux libre’ is niet nieuw. Op de A4 tussen Parijs en Straatsburg, bij afrit 36 ter hoogte van Boulay, zijn er al langer geen tolpoortjes meer. Sinds een grote uitbreiding vorig jaar hoef je nu op volledige stukken autosnelweg niet meer te stoppen om tol te betalen. Bijvoorbeeld, op de A79 tussen Montmarault en Digoin in de Auvergne is er een strook van 88 kilometer zonder tolpoortjes.
Deze zomer wordt een 210 kilometer lange weg tussen Parijs en Normandië omgebouwd, te beginnen met de A14 in juni. Het tweede deel, de A13, zou in december klaar moeten zijn. “De verwachting is dat in de toekomst meer en meer tolwegen zullen veranderen in ‘flux libres’. Elektronisch tol betalen is de toekomst,” aldus Vergauwen.
De automatische tolwegen gebruiken sensoren die je nummerplaat registreren of je tolbadge scannen, zoals Bip&Go. Soms kun je ervoor kiezen om achteraf te betalen bij speciale betaalautomaten op snelwegparkings langs de ‘flux libre’-wegen. “Deze staan duidelijk aangegeven en het is haast onmogelijk om ze niet te zien.
Let wel: deze betaalautomaten vind je alleen op de A79,” zegt Vergauwen. Daarnaast kun je ook vooraf of achteraf online betalen. “Dat kan vanaf zeven dagen van tevoren. Achteraf heb je tot 72 uur de tijd om je kenteken en betaalgegevens in te voeren.” Hiervoor moet je naar de website van de juiste tolwegbeheerder gaan. Voor de A79 is dat Aliae. Wie de A4 bij Boulay neemt, betaalt bij Sanef. Betalen kan ook tot 72 uur later in een Nirio-winkel, die uitgebaat wordt door FDJ, meestal een bar-tabac.
Een tolbadge, zoals Bip&Go, is de eenvoudigste manier om te betalen. Voor mensen met zo’n badge is er eigenlijk geen verschil tussen de gewone tolwegen en de ‘flux libre’-stroken: de tol wordt in beide gevallen automatisch verrekend. “Het niet of niet tijdig betalen van tol op deze trajecten kan leiden tot een boete van 90 tot 375 euro,” benadrukt Vergauwen.
Sinds februari zijn de toltarieven op de Franse autosnelwegen gemiddeld met 2,7 procent gestegen. De grootste prijsstijgingen zijn te vinden bij het viaduct van Millau (+5,83 procent), het traject Rouen-Le Havre (A150, +5,41 procent), de A79 in Allier (+4,99 procent), de Duplex 86 in Île-de-France (+4,77 procent) en de Mont Blanctunnel (+3,32 procent).
Bron: HLN.be